loader

Handbikend 119km (St)rijden tegen kanker tijdens Verbeeten Challenge 18 april 2016

Gisteren een week geleden, zondag 10 april, stond ik als ambassadeur aan de start van de Verbeeten Challenge. Dit is een tocht waar je, met een team op één dag, 1000km aflegt in de strijd tegen kanker. Dit doet iedere deelnemer op zijn eigen manier. Zo waren er recreatieve fietsers, hardlopers, wandelaars, skeeleraars, mountainbikers én wielrenners. In mijn handbike had ik de taak om 119km te volbrengen. Dit deed ik samen met mijn vader die mij onderweg als buddy steunde als dit nodig was. Zondagochtend rond 08.30 uur ging ik, nadat er foto’s waren genomen van mij ëaan de start van de Verbeeten Challenge, beginnen aan ‘mijn’ 119km in de strijd tegen kanker.

Ambassadeur
Één maand voor de Verbeeten Challenge vroeg Onno de Klerk, mijn oud-marketingdocent van De Rooi Pannen waar ik de MBO-opleiding communicatie heb gevolgd, mij of ik als ambassadeur mee zou willen doen aan de Verbeeten Challenge. Na wat wikken en wegen bedacht ik mij dat als ik deze kans liet lopen, ik een gigantisch bord voor mijn kop zou hebben. Dus besloot ik er op in te gaan en daar heb ik tot op de dag van vandaag géén seconde spijt van gehad. Ik ben daarom ook trots dat ik als ambassadeur aan dit mooie en gemoedelijke evenement heb kunnen deelnemen én om daarnaast te (st)rijden tegen een verschrikkelijke ziekte.

FB_IMG_1460307642318

Voorspoedige start
De start van ‘mijn’ 119km van de Verbeeten Challenge, die vertrok vanuit het Verbeeten Instituut in Tilburg, verliep zonder problemen. Nadat ik de eerste 15 à 20km nodig had om warm te worden kwam ik langzaam in mijn vorm. De zon scheen en ik kon, mede daardoor, die vorm een tijd lang vasthouden. Ik trapte in een lekker tempo, wat ik goed kon volhouden, door en kon op bepaalde momenten ook nog eens versnellen. De tocht ging van Tilburg naar Breda, van Breda werd er naar Den Bosch gefietst en vanaf Den Bosch gingen we, mijn vader en ik, weer terug naar Tilburg. Bij de Verbeeten Instituten in Breda en Den Bosch stonden de rustposten. De rustpost in Breda hadden mijn vader en ik gemist, maar dit was naar mijn mening niet heel erg omdat ik toen in een goed tempo aan het fietsen was. Zelf had ik natuurlijk ook eten bij om mijn motor draaiende te houden onderweg. Vandaar dat ik mezelf verplichtte om ieder uur iets te eten.

Buffelen tegen wind
Natuurlijk horen er bij een toertocht van 119km ook stukken waar je het zwaar hebt, dat zorgt achteraf alleen maar voor veel voldoening. Deze mindere momenten had ik ook tijdens de Verbeeten Challenge. De man met de hamer, die ik tegenkwam tussen de 77 en 85km, was in dit geval de wind. De wind stond namelijk vol op kop. Gelukkig had ik mijn vader bij die mij, op zijn wielrenfiets, uit de wind kon houden waar dat nodig was. Net als bij de Amstel Gold Race 150km, die ik vandaag precies een jaar geleden heb volbracht, kreeg ik onderweg van veel wielrenners aanmoedigingen. Dit zorgde ervoor dat, op de momenten dat ik het zwaar had, ik toch nog net dat beetje extra kracht kon leveren om een constant tempo te blijven fietsen. Na 89km kwam ik aan bij de rustpost, het Verbeeten Instituut in Den Bosch, waar ik weer op krachten kon komen voor de laatste 30 kilometer.

FB_IMG_1460306031456

Laatste etappe wind in de rug
Bij vertrek in Den Bosch had ik de wind in de rug, ein-de-lijk! Hierdoor kon ik een groot gedeelte 27 à 28km/h halen, waardoor ik weer wat verloren tijd van de mindere momenten, kon inhalen. Iedereen moest rond 16.00 uur binnen zijn en dat ging mij ook zeker lukken. Met nog 15km te gaan kreeg ik het weer even moeilijk vanwege de wind, maar hier zette ik mij snel weer overheen door in een constant tempo door te trappen. Bij de finish werd ik speciaal binnen gehaald. Dit bevestigde voor mij één ding heel duidelijk: Ik had de goede keuze gemaakt om in te gaan op het aanbod om ambassadeur van dit mooie evenement te worden.

Mooi voorlopig bedrag opgehaald voor kankeronderzoek
Na de Challenges van alle deelnemers werd het tijd om het bedrag, wat die dag was opgehaald t.b.v. onderzoek naar kanker, bekend te maken. Niet alleen het opgehaalde geldbedrag werd bekend gemaakt, maar ook het aantal afgelegde kilometers zouden we te horen krijgen. Het was super om bij dit moment aanwezig te zijn. Uiteindelijk kwam er, op de cheque, een bedrag te staan van €37.790,- en in totaal heb ik, samen met alle andere deelnemers van de Verbeeten Challenge,92.000km afgelegd. Ik ben daarom ook trots dat ik als ambassadeur heb mogen (st)rijden tegen kanker in mijn handbike! Zelf hoop ik volgend jaar weer aanwezig te zijn als deelnemer bij de Verbeeten Challenge. Hopelijk ben ik dan weer als ambassadeur aan dit mooie event verbonden om te (st)rijden tegen kanker.

Pim

1. Willy • 21 april 2016

Hey Pim,

Wat een geweldige prestatie heb je weer geleverd! Echt top! Ga zo door!